Als bedrijfsleider kan je werken aan de hand van vaste prijzen, prijzen op maat of een prijs per dag of uur. Welke methode je ook hanteert, je klant wil vooraf weten hoeveel je hem ongeveer gaat kosten. Je zal dus een inschatting moeten maken van het verwachte werk dat je gaat leveren. Om tot de ‘perfecte’ prijs te komen, hou je rekening met het aantal werkuren, de verplaatsingen die je maakt, de materialen die je nodig hebt,… Maar wist je dat ook nacalculatie van onschatbare waarde is?
Vooraf een inschatting maken van het uiteindelijke kostenplaatje voor de klant is niet altijd even gemakkelijk. Ga je acht of tien uur bezig zijn met de opdracht? Hoe vaak ga je je moeten verplaatsen? Wat als er toch nog extra werk zou bijkomen? En wat als de vraag van de klant uiteindelijk toch specifieker wordt waardoor je meer materialen nodig hebt of bijkomende taken moet uitvoeren? Hoe je het ook draait of keert, er kunnen tijdens je werkproces verschillende zaken op je pad komen waardoor je het originele werk en bijhorende kostenplaatje onderschat hebt. Een spijtige zaak want dat betekent dat je op het einde van de rit ook minder winst overhoudt aan je werk.
De oplossing: maak nacalculaties
Het is heel logisch dat je de juiste waarde wil krijgen voor je geleverde werk. Er is dan ook niets zo frustrerend dan onnodig winst te laten liggen. Nacalculatie is daarom van onschatbare waarde bij de bepaling van je kostprijs.
Nacalculatie, wat is dat?
Net zoals je standaard vooraf een berekening maakt van het werk dat je gaat leveren, herhaal je bij een nacalculatie deze berekening ook nog eens achteraf.
Je berekent met andere woorden na afloop van je opdracht:
hoeveel uren je effectief hebt gewerkt
hoeveel verplaatsingen je hebt gemaakt
welke materialen je hebt nodig gehad
hoeveel de verzendkosten effectief bedroegen
…
Aan de hand van deze informatie bereken je het finale prijskaartje. Vervolgens vergelijk je het met de oorspronkelijke inschattingsprijs. Je zal merken dat beide prijzen niet volledig overeenkomen.
Wanneer de prijs van jouw berekening achteraf hoger ligt, heb je winst laten liggen. Je hebt dus eigenlijk te weinig geld gevraagd en gekregen voor je product of dienst. Ligt het tarief van jouw berekening achteraf lager, dan heb je geluk. Je hebt er meer winst aan overgehouden dan oorspronkelijk ingeschat.
Meer winst met nacalculaties
Al doende leert men. Dat geldt ook voor prijsberekeningen.
Maak je nooit nacalculaties dan val je in herhaling. Je blijft zonder het goed te beseffen continu dezelfde fouten maken waardoor je al snel heel wat omzet misloopt.
Wanneer je daarentegen voor al je werk nacalculaties maakt, ontdek je waar je nog vaak fouten tegen maakt. Je verwerft inzichten die je vooraf niet had wat op termijn resulteert in meer nauwkeurige prijsinschattingen. Dankzij nacalculaties loop je geen inkomsten meer mis. Je krijgt de winst die je ook effectief verdient.
Goed praktijkvoorbeeld
Marc is zaakvoerder van een grondwerkbedrijf. Gezien zijn ruime ervaring binnen de sector heeft hij een goed beeld van de kostprijs van de materialen en het aantal uur dat hij en zijn personeel aan een werf zal bezig zijn. Na een opmeting en gesprek met de klant, maakt hij zijn offerte op.
Tijdens de werken komen er toch wat onvoorziene uitdagingen naar boven wanneer hij alles begint bij te houden. Zo heeft hij extra materiaal nodig, omdat sommige materialen in een te slechte staat zijn om nog in te zetten. Daarnaast viel één van zijn personeelsleden uit, waardoor hij onverwacht beroep moest doen op een zelfstandige die hem kwam ondersteunen. Ook de verplaatsingen had hij onderschat: in totaal reed zijn team zo’n 2 keer extra heen en weer. Tenslotte vroegen sommige fases van de werken meer tijd dan hij oorspronkelijk dacht.
Deze extra kosten zaten niet verwerkt in zijn originele offerte. Marc heeft daarom recent met behulp van een nacalculatie zijn prijsberekening herbekeken en rekening gehouden met de meest recente gegevens van zijn afgelopen werven. Aangezien hij door de extra kosten vandaag minder winst overhoudt dan voordien, besliste hij zijn prijskaartje wat te verhogen en ruimer te tellen.
Heeft deze blog je aan het denken gezet over jouw prijszetting? Goed, dat was de bedoeling! Wens je graag een klankbord om het eens over jouw prijzen te hebben? Neem dan contact op met STREVER via www.strever.be. Robin is één van onze partners waar we graag mee samenwerken. Hij ontwerpt een prijsstrategie op maat van jouw zaak. Een echte aanrader als jij meer structuur zoekt in jouw prijszetting.
留言